|
Bil Konvertering till elbil
En av cheferna på REV (Rapid Electric Vehicles) framför en konverterad Ford-SUV I somras var jag på besök hos min bror i Lidköping och stod och pratade utanför hans hus. En ganska skabbig vit gammal folkabubbla körde förbi. Något var fel, men jag kunde inte sätta fingret på vad det var. Sen kom jag på det, det karakteristiska folkamotorljudet fanns inte, den var knäpptyst! Jag fick sedan höra ägaren sedan länge konverterat bubblan till eldrift och körde omkring med den dagligen.
Konvertering av gamla fossilbilar till eldrift är alltså ingen omöjlighet, och jag har sett flera glada amatörer som ger sig på såna projekt med blandad framgång. Idag fick jag dock se en riktigt seriös konverteringsfirma, som bygger om stadsjeepar till eldrift. 900 rörliga delar ersätts med 10. Inga ingrepp i karossen behövs, bilen får lägre tyngdpunkt och bättre acceleration. Räckvidden minskar såklart, men är ändå upp till 20 mil (1,7 kWh/mil), vilket nog täcker de flesta behov utom långresan. http://www.rapidelectricvehicles.com/index.html
Vilken häftig grej!
Nån idé vad det kostar att göra om en bensinslukare till elbil?
Loa
http://www.ecolocobloggen.blogspot.com
Här är en svensk firma som lovar mycket:
"Vi kan till exempel få en SAAB 9-3 att accelerera från 0 till 100 km/h på 6,5 sekunder, nå en hastighet på 180 km/h och köra 15-20 mil på ren el utan att vi förändrat bilen exteriört eller interiört – med både bagageutrymmet och dragkroken kvar, säger Eectroengines VD, Thomas Bergfjord."
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/svenskar-bygger-om-till-elbil-1.
En annan firma som lovar konverteringspaket till 2010: http://elbilskonvertering.se/
Det här är ju superintressant! Varför inte göra en Studiecirkel i Varje ort och bygga om andrabilen som oftast bara går kortare sträckor. Kontakta gärna mig på 073-4000211 så drar vi igång!
Eller bygga om poolbilsbilar som ska användas i stan... Jag ringer dig någon dag Kjell, har även idéer kring dina solgrejer!
Golden Motor säljer elbilskonverteringskit upp till 10 kW. Bör räcka för att konvertera en mindre bil med topphastighet 70 km/h? Dvs en bil som duger för att klara sig på landet, utan att en helt ny elbil med medföljande resursförbrukning och 6 ton växthusgaser behöver tillverkas.
Blir det inte lite "hästdroska" över detta? Dvs att man som på bilar från tidigt 1900-tal behöll kuskbocken trots att man gjort sig av med hästen. Hur mycket av resten av den ursprungliga bilen behövs egentligen efter konverteringen?
Allt utom motor, växellåda och bränsletank. En hel del mao. Alltså idén är att det ska gå att förflytta sig hållbart där det inte finns kollektivtrafik, utan att behöva producera helt nya fordon, vilket kräver för mycket energi och resurser för att klämma in i en hållbarhetsbudget. Kan man utnyttja befintliga (ja, alldeles för tunga egentligen) bilar, och producera sin egen energi hemma på villatomten eller t.ex. investera i vindandelar så skulle det kunna vara ett fungerande och hållbart sätt att transportera sig, om man till exempel har max ett par mils pendlingsavstånd eller ska köra barnen till matchen då och då. Resonemanget bygger dock på att man verkligen investerar i förnybar elproduktion, vilket få lär göra om det inte blir ett krav. Och då bör man räkna på minst medelel med kol, fossilgas, kärnkraft m.m., vilket leder till att även den konverterade elbilen blir ohållbar.
Att jag är lite skeptisk Johan beror nog på att jag målar upp en scen där Bosse i bushen konverterar en 10-20-årig småbil. En bil som för övrigt i flera delar har funktioner som utgår ifrån att det finns en massa överskottsvärme tillgänglig. Jag är inte alls övertygad om att det är realistiskt att genomföra konverteringar till rena el-fordon i ett land med vinter. Efter att ha följt länken in till goldenmotor så blir det betydligt mer intressant. Ett konverteringskit som det du visar tycker jag hör mer hemma i den sortens fordon som man visar på sajten. Fordon där man har skalat av betydligt mer än bara motor och växellåda. Om vi nu avgränsar oss till "en bil som duger" som du skriver ovan så skulle jag säga att den under nuvarande omständigheter mycket väl kan vara en mopedbil med möjlighet att registrera även som bil (jämför med Renault Twizy). Det som jag tycker är intressant med goldenmotor är att man skulle kunna utöka från att enbart erbjuda drivlina till ett mera komplett chassi. Dvs någon form av ram, hjulupphängning, bromssystem och kanske ett begränsat utbud av överbyggnader såsom den coola buggyn.
Fast jag tror den stora grejen med att använda en befintlig småbil är att inte få diskussionen om krocksäkerhet, som lär komma med sånt som ser ut som hemmabyggen. Och att det är lättare att få acceptans överhuvudtaget med något som ser bekant ut. Visst, värme på vintern kommer förkorta räckvidden, men om man bara har några mil att köra i stöten så lär det räcka ändå.
Kollade upp länkarna ovan och det visade sig att den amerikanska och de två svenska aktörerna försvunnit, dock har Golden Motor fortfarande elkonverteringskit till salu. Med tanke på att en ny elbil orsakar 6-24 ton CO2-utsläpp så borde det vara högintressant för länder som verkligen vill få ner utsläppen att aktivt stödja konverteringar. Visserligen står batteripaketet för en stor del av utsläppen, men det är fortfarande ansenliga utsläpp från resten av bilen. Men jag antar att det beror på att länder aldrig räknar med tillverkningen av produkter när de räknar på utsläpp, bara driften. Iaf inte om tillverkningen/metallutvinningen sker utomlands. Och att länder med biltillverkning värnar om arbetstillfällena.
Ny amerikansk elbilskonverterare, fokuserar på veteranbilar: https://www.facebook.com/paynie/videos/10153624196840633/ Logga in för att svara |
Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Elmopeder (5) Cykelleasing (2)
|