|
Godstransporter Mer godstransporter med snabbtåg
Foto mecdepaname/Wikipedia Sedan 1984 körs post i 270 km/h mellan Paris och Lyon i Frankrike. För trafiken används tre särskilda gulmålade TGV-tåg som var och en kan transportera 65 ton post i 270 km/h.
Nu har tågoperatören SNCF och franska posten bildat ett gemensamt dotterbolag för att transportera post och gods till och från grannländerna på det framväxande högfartsnätet. Bolaget heter Fret GV och tågen ska förbinda flygplatsen Charles de Gaulle med Amsterdam, Köln, Basel i Schweiz, London och Turin i Italien. Till 2012 räknar Fret GV med en årlig kapacitet på 150 000 ton, motsvarande sju dagliga avgångar.
Verkehrsrundschau: Fret GV plant europaweites Hochgeschwindigkeitsnetz
Eurailpress: Frankreich: Künftig mehr Bahnpost
http://de.wikipedia.org/wiki/TGV_postal
Frankrike satsar på godstågen
Nästa år beställs nya TGV-tåg för godstrafik med flygkontainrar och post. Tågen tas i trafik till 2015. När godset förs över från flyg till tåg beräknas utsläppen minska från 600g per tonkilometer till 15g. Med flygplatsen Charles de Gaulle som nav ska snabbtågen trafikera flygplatserna Lyon, Lille, Liège, Amsterdam, Köln-Bonn och London. Flygplatsernas tågterminaler upprustas för 170 miljoner euro, och de nya tågen kostar 300 miljoner euro. Det är inte bestämt vem som ska köra tågen.
Det görs också satsningar på konventionell tågtrafik. Det blir fyra stycken "rullande motorvägar" på längre sträckor till 2015, det vill säga kombitåg med 10 dagliga avgångar.
Mellan Paris och Marseille blir det 1000 meter långa godståg (maxlängd i Sverige är 750 meter).
Etablerande av matarbolag (opérateurs ferroviaires de proximité, OFP) ska uppmuntras genom att sänka kraven på finansiella garantier.
Fret SNCF: L´engagement national pour le fret ferroviaire
Journal of Commerce: France Unveils $11.8 Billion Rail Freight Plan Logga in för att svara |
Trikar (16) Elmotorcyklar (1) Elcyklar (49) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Cykelleasing (2) Konverteringskit elcykel (3)
|