|
Markbunden kollektivtrafik Tåg Göteborg-Köpenhamn-Hamburg-München
Nu har jag gjort en Europatågresa till, med lite nya erfarenheter. Denna gång var slutdestinationen München. Dit har åkt tidigare, men då passerade jag för jag skulle till Graz i Österrike, och det var nattåg. Denna gång var första gången jag inte åkte nattåg till Europa. Jag klev på Öresundståget kl 6.42 och var framme enligt tidplanen kl. 23.01 i München. Göteborg-Malmö-Köpenhamn De rätt så trista Öresundstågen är jag numer van vid. Inget vidare tågvälkomnande för de som kommer till Göteborg från Europa med tåg. När vi kommer till Malmö ropas det ut att vi måste kolla att vi sitter i den bakre delen av tåget för att vi inte ska bli kvar i Malmö. Det gör jag, men det tillför ett orosmoment på resan att behöva kolla upp. Oerhört packat på tåget mellan Malmö och Köpenhamn med många stående, som jag förstod beror på att många vagnar är på verkstan. Vad köper Öresundstågen för el tro? Bra miljöval liksom SJ? Det finns eluttag, men inte Internet. Ambulerande cafévagn.
Köpenhamn-Hamburg Ett fräscht ICE-tåg med lyxig inredning står inne vid perrongen. När jag sätter mig ner i stolen blir jag förvånad över att den är så hård. Men så är ju den tyska stilen –samma sak i tyska bilar, stenhårda säten. Men det hinner inte bli obekvämt i alla fall. Tyvärr går det på diesel, jag antar att det är en lösning på att det är olika elsystem i Danmark och Tyskland och för att det är en färjeöverfart på rutten? Tåget håller rätt låg hastighet, ca. 100? Vi får vänta på en något försenad färja i Rödby–mycket information om vad som händer i högtalarna liksom i Sverige.
Alla fick lämna tåget under överfarten till Puttgarden.
Det var ett rätt trevligt avbrott att åka lite färja, som mest befolkades av bilåkande barnfamiljer. Jag frågade i informationen om färjans bränsleförbrukning, men där visste de inget. Den verkade inte gå så fort i alla fall, jag mätte till 28 km/h med RunKeeper. Matutbudet på färjan var rätt så trist, inga ekologiska eller vegetariska alternativ fanns vad jag kunde se. Men jag fick resans första öl!
Hamburg Hauptbahnhof lika mörk, varm och bullrig som
Köpenhamns Centralstation. Inget modernt ställe! Meddelanden skriks ut i högtalarna för att
överrösta motor- och bromsbuller. Svårt att hitta spårinformation. Internet, men som
betaltjänst med t-mobile.
Hamburg-München ICE-tåg igen, denna gången eldrivet. Tyst och bekvämt, detta tåg hade dock några år fler på nacken än det förra. Det fanns el, men dock inget Internet som jag hade räknat med. Ett stort minus då denna sträcka var riktigt lång, sex timmar.Jag fick roa mig med att lyssna på de tyska radiokanalerna som fanns i stolen... Det blev också varmt på tåget när det stannade. Väl igång hölls temperaturen nere. Hyfsat matutbud ombord, men den ekologiska kycklinggryta för 90 spänn jag beställde visade sig vara typ köttsoppa på burk. Inte världens trevligaste personal heller. Liten besvikelse måste jag säga att denna sträcka var! Snabbt och punktligt, javisst, men jag hade ännu större förväntningar på de tyska tågen.
Utsläppsuppskattning Sverige: 0 gram/pkm med den svenska elmixen, eller om Öresundstågen köper Bra Miljöval Danmark, till Köpenhamn: 45 gram/pkm Danmark, från Köpenhamn och Tyskland, till Hamburg med dieseltåg: 40 gram/pkm Här har jag inga siffror egentligen men gissar att ett dieseltåg är jämförbart med en dieselbuss, som ligger mellan 30 och 50 gram/pkm beroende på beläggning. Tyskland, Hamburg-München med eltåg: 52 gram/pkm Så totalt borde jag kunna räkna med att tågutsläppen ligger på under 50 gram/pkm, att jämföra med flygets 140-280 gram/pkm. Hade jag åkt "miljöbil" och vi varit minst tre i bilen så hade vi alltså slagit tåget (120/3=40 gram/pkm) enligt mina antaganden och beräkningar.
Kostnad och bokning Resan bokades via resebyrå en vecka innan avfärd och gick med sovvagn, del i dubbelhytt med dusch på hemvägen på 4 818 kronor.
På http://reiseauskunft.bahn.de finns tyska DB:s egen beräkning av utsläpp och bränsleförbrukning för din resa, klicka på UmweltMobilCheck. Hamburg - Muenchen ger 32,7 kg/pkm medan det blir 59,1 kg/pkm för Köpenhamn - Muenchen. Alltså ungefär 50% skillnad för respektive delresa jämfört med dina källor. Men är du säker på att tåget Köpenhamn - Hamburg går på diesel? Sträckan Puttgarden-Hamburg fick el för några år sen; som en av de sista i Tyskland och de nya tågen är byggda för det; kanske de går på diesel när de skall till färjan? Däremot är det olika system i Sverige och Danmark och det är anledning till att bara några få specialbyggda X2000 går ända till Köpenhamn medan de flesta har Malmö som slutstation.
ICE-tågen Köpenhamn-Hamburg-Berlin körs med dieselmotorvagnar, ICE TD. Tidigare gick tågen bara till Hamburg och kördes då med danska IC3 som också är dieselmotorvagnar.
På vägen hem tog jag nattåg, och det visade sig vara en förstaklassbiljett i en kupé med toalett och dusch som jag delade med en domare från Rohstock. Vi fick välja på skumpa eller rödvin vid avfärd, och fick också en rätt lyxig frukost på morgonen. Domaren (glömde namnet på honom) hade cykeln med sig på tåget efter att ha kört bergsträning i bergen nära München. Nattåget var enda sättet för honom att ta med cykeln. Man bokar plats för cykeln i god tid och det kostar 9 euro.
Bra tips med miljösiffrorna Christian! Jag testade ett par varianter mellan Köpenhamn och München och fick 60,5 gram/pkm för ett dagtåg och 40,3 gram/pkm för nattåget. Den lägre siffran för nattåget beror väl antagligen på att det är el hela sträckan och att tåget körs långsammare. Men man kan iofs fråga sig hur min lyxkupé ska räknas? På den yta som två tvåbäddskupéer (tvåbäddskupéerna är staplade på varandra i en högre vagn) tog upp hade man nog kunnat klämma in 8-10 sittande, plus att den högre vagnen ger större luftmotstånd. Vi i lyxkupé borde rimligtvis ta en större del av utsläppen. Jag kan nog räkna med 50 gram/pkm för tågresor till Tyskland som en tumregel, eller vad tror du Christian?
För att få CO2/pkm måste man dela resultatet av denna räknesnurra med resans längd. Då får jag för resan i Tyskland fram mellan 42-45 CO2/pkm. För mig blir det inte så stora skillnader mellan dag- och nattåg. Det som ligger bakom denna räknesnurra är The International Union of Railways som har tagit fram miljödata för europeiska tågresor; kolla http://www.ecopassenger.org/. Till grund för beräkningarna ligger järnvägsbolagens egna uppgifter och gedigna data över energimix, bränsleförbrukning och -effektivitet. Sidan är dock väldigt användarvänlig. Det finns även en liknande sida för frakttransporter. Det som är intressant är att jämföra tågresan Köpenhamn - Hamburg, den delen som går på Diesel alltså, med en bilresa då fyra personer delar en standardbil. Utsläppen blir då mindre för bilalternativet. Det som du kunde ha gjort för att få ner utsläppen för din resa är alltså att ha åkt bil mellan Köpenhamn och Hamburg.
Som jämförelse kan nämnas att en flygresa med SAS Stockholm-Madrid släpper ut 84 gram koldioxid per personkilometer, eller totalt 219 kilo. Flygresor drar mest bränsle vid start, och därför ger kortare flygresor högre utsläpp per kilometer. En flygresa Stockholm-Göteborg släpper ut 176 gram per personkilometer, eller 69 kilo totalt. Enkelt uttryckt (eller lite elakt kanske) kan man säga att långa flygresor har höga utsläpp per resa, medan korta flygresor har höga utsläpp per personkilometer. Visserligen är utsläpp på hög höjd flera gånger sämre än utsläpp av koldioxid i marknivå. Men uträkningen visar ändå att längre flygresor är någorlunda energisnåla, räknat per personkilometer.
Jag testade att räkna på Göteborg-München med flyg med SAS räknesnurra och hamnade på 132 gram/pkm. Cirka 2,5 gånger värre än tåget alltså, om man räknar på SAS-vis utan andra växthuseffekter än koldioxidutsläpp. Miljöpartiet har sammanställt utsläppsdata för olika resslag och räknar med andra effekter än koldioxid. En europaresa med SAS ger då 230-280 gram koldioxidekvivalenter, dvs cirka fem gånger värre än tåget.
Sitter nu på tåget mot München igen.
Åker du nattåg från Hamburg?
Nattåg från Köpenhamn med ett jobbigt byte i Fulda, mitt i Tyskland, kl. 05.23. Var inte jag som bokade biljetten...
Jag kom fram i tid, men detta var värsta tågresan i Europa jag varit med om hittills. City Night Line INSTÄLLT utan att vi fick veta varför. Så istället för att krypa in i sin egen kuppe blev det vanligt tåg till Rödby, ombord på en buss som körde 100 meter ombord på färjan. Av bussen och en timme färja, åsså ett par timmars väntan i Hamburg på ett försenat City Night Line. Möts av tågpersonal som säger "I am so angry, I do not know what this fucking company is doing". Deutsche Bahn alltså. Har bokat förstaklasskupé med dusch men får inte det. Får veta att beräknad ankomst till Fulda där jag ska byta är 07.00 men blir väckt 06.00 och precis när jag har duschat 06.15 får jag veta att vi är framme i Fulda och att jag måste skynda mig om jag ska av... Vilken soppa! SJ framstår som rena proffsen i jämförelse fram till hit. På bilden två tjejer som försöker hålla humöret uppe i Hamburg mitt i natten med dans.
Fick iaf tid att spana in juldekorationerna på tågstationen i Hamburg...
Efter det halvt dramatiska bytet i Fulda blev DB så som jag är van vid. I tid, komfortabelt, tyst och snabbt.
Men det visste jag ju Johan, förlåt att jag inte tänkte på att säga någonting. Ett godståg spårade ur på ett enkelspår på Jylland, så nattåget City Night Line är avklippt norr om Hamburg. Dagtåget Eurocity/ICE Hamburg-Köpenhamn tror jag går som vanligt, för det går via Rødby-Puttgarden och inte Jylland. På dsb.dk kan man se vad som gäller: Ændringer i trafikken - DSB Der kører ingen tog mellem Vamdrup og Vojens i Sønderjylland, fordi et godstog blev afsporet torsdag eftermiddag - læs også hvordan de internationale tog kører
Ha ha, det var därför du frågade om jag skulle åka från Hamburg! Och rätt fick du!
Nej det var min vanliga nyfikenhet som gjorde att jag frågade. Men jag hade faktiskt kunnat koppla ihop din resa med urspårningen. Hjärnkontoret var tydligen inte på topp.
I dagarna tror jag spåret ska bli reparerat. Det blev buss en bra bit på hemresan också. Även om det var en förhållandevis bekväm buss så står det ändå klart att tåg är överlägset, även med gamla skakiga sovvagnar. En viktig sak ska dock sägas om denna resa: trots avkörda spår som kom jag både dit och hem i tid. Åtminstone en flygresenär hade ett försenat flyg och kom in på workshopen med andan i halsen.
Har bokat en ny tysklandsresa, denna gång gick det att köpa biljetterna direkt på bahn.de! Logga in för att svara |
Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Cyklar (6) Trikar (16) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Elmopeder (5)
|