|
Markbunden kollektivtrafik Flyg Resor övrigt Ryanair utkonkurrerade av snabbtåg
Ryanair lägger ned flyglinjen Madrid-Valencia eftersom man inte kan konkurrera med snabbtåget på samma sträcka.
Ryanair lägger ned sin rutt mellan Madrid och Valencia i Spanien, skriver Spaniaavisen. Orsaken är enligt flygbolagets chef Michael O'Leary att man inte klarar av att konkurrera med det nya höghastighetståget AVE som startades i början av året. O'Leary säger att det är tydligt att flygbolag i framtiden inte kan konkurrera på korta distanser när förbindelser med höghastighetståg startas. Även Iberia har lagt ner sina flygningar på samma rutt. 90 min ska det ta mellan Madrid och Valencia med snabbtåget. Källa Travelnews
Mera sånt tack ! Under en tid åkte jag mellan Karlstad och Stockholm, Strandvägen. Flyg ibland men mestadels tåg. När flyget flyttade från Bromma, blev det inte alls intressant att flyga. Arlanda ligger en bra bit bort och då gällde det att förflytta sig med buss, av kostnadsskäl. Man hade kramp i hela kroppen innan tullarna. Dessa oftast smala stadsbussar, körde som om de hade brand i dieseltanken. En naturligt riskkalkylerande lantis, hade hjärtat i halsgropen hela vägen. På tåget fanns det plats så jag kunde jobba. Sitter man med arbete blev man heller inte störd av medpassagerare. Idag är det värre, med alla mobilsamtal, som absolut måste köras akustiskt. Äldre är värst, för de har kanske inte lärt sig skicka sms. Hela mellan och sydsverige bör kunna klara alla transporter på räls inom ett årtionde. Har man plats och trådlöst inernet kan man ju jobba. Vem har förresten sagt att det måste gå så hiskligt fort ? Jag hatar tunnlar. Hur ser det ut om man kikar ut i 200 km/h ? - Jo som att färdas i tunnel. Hur vi än stressar så tar tiden i alla fall slut, som en begåvad värmlänning skaldade.
Conny, det finns tyst avdelning i många tåg numera! Man väljer det när man bokar. Att det ska gå fort är tyvärr nödvändigt om vi inte bara ska ha museitåg. De flesta vill komma fram snabbt och smidigt, och tåget kan inte leva i en egen värld. Jag tycker inte det är stressigare i ett tåg som går 300 jämfört med ett som går 100. Tvärtom kan det vara skönt att kunna göra en resa utan att tilbringa hela dagen på ett tåg. Madrid-Valencia är 355 kilometer, så snittfarten blir 237 km/h. I Sverige går det som snabbast 165 km/h i snitt för de tåg som går Stockholm-Göteborg och omvänt, utan uppehåll.
Jag kommer att använda tåg, väldigt mycket för mina resor framöver. Att de skapat tysta miljöer, visste jag inte. Tack för tipset, det blir bättre och bättre. Naturligtvis förstår jag att tid är viktigt, när tåg skall konkurrera med flyg. Jag klarar mig annars med bra planerng. Jag spar undan uppgifter som jag kan jobb med under resa, men det är ju inte alltid detta går. Hur det nu är här i världen, så brukar varje problem väcka kreativa tankar. I dessa tåg som kommer att rusa fram i allt högre hastighet, behövs kanske inte fönster i samma utsträckning. Tvärt om kan ju sidoblickar skapa yrsel och ilamående. Ljus är bra, men det räcker med fönster nära taket. Därmot vore det bra om vi kunde se i färdriktningen. Då kan vi fästa blicken utan att samtidigrt behöva vrida på huvud och ögon. Med speglar och periskop går detta att ordna. Med videokamera och monitorer i vagnarna gör vi lösningen sofistikerad. Då kan vi också styra bildvisningen så vi slipper se ingång i tunnel. Jag tror nämligen inte att alla klarar att titta på den, i 300 km/h. Då kan istället en ljuv panorering över en söderhavslagun strömma ut. Självklart kommer herr och fru marknadsförare att se till att vi kan se på film också. Kanske olika i olika delar av tåget. Man kan boka biljett utifrån vilka filmer dom kör.
Conny, brukar du åka första eller andra klass? Jag vill hävda att åtminstone på SJ-tågen är första klass betydligt mer prisvärd när det gäller arbetsresor, vilket du kanske kan behöva framhålla för din arbetsgivare. Där är det vanligen mycket lugnare inklusive mobilpratandet. På en tvåtimmars resa är jag normalt lika produktiv som under 2-3 timmar på kontoret. I andra klass minskar produktiviteten med minst 50% pga alla störande moment. Jag är för övrigt väldigt skeptisk till att det ska behöva gå så mycket fortare att åka tåg än det gör idag. Tåget har visserligen fina siffror när det gäller koldioxidutsläpp, men när det gäller den samlade miljöbelastningen så har järnvägen en hel del på sitt samvete. Att etablera nya dragningar för höghastighetståg riskerar stora och svåra ingrepp i vårt landskap.
Nja det blir en tuff förhandling. Jag är egenföretagare och snålare än en karikatyr av smålänning. Jag är också musiker och använder hörselskydd av rätt fin kvalité redan inom den fritidsaktiviteten. Dessa apotekets siliconproppar är små och behändiga. Asken de säljs i brukar hålla i många år. Den passar i bröstfickan. Tåg kommer att utecklas framgent. Vi får bättre vagnar efter hand och jag är helt övertygad om att de redan insett att affärsmän och kvinnor kan lockas till detta förträffliga färdmedel, med bra arbetsplatser. Logga in för att svara |
Elmotorcyklar (1) Elcyklar (49) Cykelleasing (2) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Trikar (16)
|