|
Klimatfrågan Grundsyn på hållbarhet Utbildning Vart är den unga klimatrörelsen?
Johanna Lakso, Johanna Sandén, Kitty Ehn, Caroline Jonsson och Hanna Örnskär är några av organisatörerna av initiaivet Power Shift Sweden. Foto: Mervi Ukkonen. Runt om i landet på alla grundskolor, gymnasieskolor och universitet finns mängder med klimatintresserade ungdomar och små miljöföreningar. Dessa jobbar intensivt för att få den stora grå massan att ändra konsumtionsmönster och göra små förändringar i sin egen vardag. Så varför lyfts inte deras hållbarhetsarbete upp i media? Efter en sommar på underbara event som Future Perfect och en otroligt inspirernade vecka i Almedalen känns det som hållbarhetsarbetet i Sverige inte har några gränser. Det är så många unga människor som visar framfötterna och kommer med nya innovativa idéer och affärsmöjligheter. Till och med centerpartiets nya ledare Annie Lööf ser stor potential i ungdomen och ett behov av en grön folkrörelse. Den bild som lyfts fram i media är dock inte lika positiv. Gång på gång kommer rapporter om hur unga inte väljer miljövänliga produkter i lika stor utsträckning som tidigare generationer, om hur man inte kan räkna med 80-talisterna och om hur unga kan tänka sig att sälja sina röster och istället ha en stark ledare som inte behöver ta hänsyn till demokratiska val. Som ung klimatmedveten medborgare känns detta väldigt orättvist och missvisande. Runt om i landet på alla grundskolor, gymnasieskolor och universitet finns mängder med klimatintresserade ungdomar och små miljöföreningar. Dessa jobbar intensivt för att få den stora grå massan att ändra konsumtionsmönster och göra små förändringar i sin egen vardag. Så varför lyfts inte deras hållbarhetsarbete upp i media? Vart har hela klimatdebatten tagit vägen? Läget idag är mer akut än någonsin, med rekordhöga halter koldioxid i luften och isar som smälter snabbare än beräknat. Dessutom är nästa klimatkonferens i Durban den sista innan vårt gällande Kyotoavtal går ut. Läget är minst sagt allvarligt och trots det så rapporteras det varken om klimatläget eller alla de fantastiska idéer och initiativ runt om i vårt land. Klimatkonferensen Power Shift, som jag jobbar med just nu, vill lyfta fram de unga som har lyckats och sprida deras engagemang och idéer till andra unga för att bygga upp en ny bred klimatrörelse med ansvarsfulla ungdomar. Klimatrörelsen behöver lite ny energi och nya vägar att nå ut för att inspirera samhället. Dessutom behöver klimatdebatten ta ny fart och börja lyfta fram alla de positiva och konkreta initiativ som finns! Bakgrund: Power Shift är ett initiativ av unga för att samla landets klimatintresserade ungdomar under ett och samma tak. Konferensen har ett starkt fokus på hållbarhet som sträcker sig över alla områden från affärsutveckling till politik till filmskapande och konst. Power Shift anordnas i Göteborg 7-9 oktober, www.powershift.se.
FuturePerfect fick väl lite press iaf? Jag tror att en enkel anledning är den vanliga medialogiken. Vad är nyhetsvärdet i att det arrangeras en ungdomskonferens? Hur står sig en sådan nyhet i konkurrens med andra? Jag önskar att Power Shift får lite press, men då tror jag ni behöver servera någon smarrig nyhet i samband med att den genomförs. Eller att någon iögonfallande kampanj som syns i stan i samband med konferensen görs. Eller något verkligt konkret resultat från konferensen som kan kommuniceras. Sen kan jag meddela att jag som 38-åring kan känna mig lite utsatt för "ålderism" ibland, när jag inte får vara med på de här trevliga arrangemangen och blir kallad för "grå massa"...
Det hoppas jag för Future Perfect och Johns skull. Det eventet liksom de flesta klimatevent var öppet för dig och alla andra. Jag skulle säga att det är mer unikt med ett klimatevent som bara riktar sig till unga, så jag tycker inte att du ska ta illa upp :) Men du har säkert rätt att vi måste göra oss en "nyhet" och jag lovar att vi försöker. Mina dygn har dock bara 24 timmar och allt man vill göra hinns inte med. Just nu är högst fokus på att genomföra ett grymt event! Logga in för att svara |
|