|
Flyg Utsläpp från flyg jämfört med bil
Ryanair säger att man kan jämföra deras flygresor med att åka i en snål småbil. Och visst, siffrorna är jämförbara om flygplanet är fullt och bilföraren är ensam. Men är det en relevant jämförelse? Hade man åkt ensam på en weekendresa till Marseille i en småbil? Dessutom glömmer Ryanair den ökning av växthuseffekten som utsläppen av kväveoxider och vattenånga från flygplan ger.
Som tur är har väl flyget nu kommit med i utsläppsrättshandeln, vilket är utmärkt. Avstår man från onödigt flygande ger man dock politikerna mer handlingsutrymme att strypa tilldelningen av utsläppsrätter. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=607511
Finns det några undersökningar gjorda på hur stor växthuseffekt vattenånga egentligen har på lite längre sikt. Vattenånga som släpps ut borde ju efter ett tag falla ner som regn medan fosil koldioxid borde stanna i atmosfären under tusentals år. När man gör beräkningar på koldioxid och vattenånga från flygplan, tar man då hänsyn till gasernas uppehållstid i atmosfären?
IPCC har en del forskning på området. Men det verkar råda stor osäkerhet flygets egentliga klimatpåverkan. En siffra som brukar florera är att flygets klimatpåverkan är, typ, 1,5-4 gånger större än endast koldioxidutsläppen. http://www.co2management.org/proceedings/Air_Transportation_Emissions_and_E
Jonas, vid bedömning av klimatpåverkan brukar man titta på några olika tidshorisonter just pga olika livslängd på gaserna. Tror det brukar vara 20, 50 och 100 år.
För att förtydliga lite så är det inte IPCC som står för forskningen. IPCC har dock sammanställt en enorm vidd av forskningsresultat i sina rapporter. Gasers och andra faktorers påverkan på klimatet har man avhandlat i andra kapitlet av "Scientific basis"-rapporten som kom ut i våras (kan laddas hem fritt från länken). http://ipcc-wg1.ucar.edu/wg1/wg1-report.html
Jo, vattenånga har ju väldigt liten Global Warming Potential, dvs så fort man tar bort utsläppskällan, försvinner ju effekten, vilket ju är bra. Men det behöver ju inte betyda att den inte värmer. Allt som påverkar jordens strålningsbalans har ju en förmåga att förändra klimatet, så länge det finns där. Tror att det är så med vattenångan i alla fall, rätta mig om jag har fel.
Ett annat exempel är aerosoler, som också räknas med i globala strålnings- och klimatmodeller (men här totalt sett som en kylande effekt), och som också har en väldigt kort livslängd, ca en vecka. Här är man rädd för att man underskattat den kylande effekten av aerosoler, och därigenom kommer den värmande effekten bli större än väntat när aerosolhalterna i atmosfären blir lägre (när man vill minska växthusgaserna, går det ofta hand i hand med en minskning av aerosolerna). (Andreae 2007)
Nej, så här ska det vara istället: vattenångan som kommer i stratosfären har lite längre livslängd, och påverkar därigenom. Men den påverkan är trots det liten. Det är istället tex kväveoxider, partiklar och kondensationsstrimmor från flygplanen som utöver koldioxiden har störst effekt.
Sedan kan man ju diskutera huruvida det är berättigat att multiplicera koldioxidutsläppen med 1.5-4 för att räkna ut hur mycket som klimatet kan påverkas av de här andra effekterna. Jag tycker man ska separera växthusgaser från partiklar, kväveoxider och kondensationsstrimmor, eftersom de har mycket kortare livslängd och därigenom inte kan påverka framtida klimat. koldioxiden däremot överlever ju i flera decennier, varför det har större betydelse för temperaturen framöver. Däremot behövs faktorn 1.5-4 för att räkna ut den påverkan på strålningsbalansen och temperaturen flygtrafiken har idag.
På motsvarande sätt skulle man också kunna göra för biltrafiken, dvs att lägga till den kylande effekten från partiklarna. Och då skulle de se ut som om bilarna inte bidrar till en skenande växthuseffekt, vilket ju inte är sant.
Jag har alltid utgått ifrån att de gaser och partiklar som flyget släpper ut, förenar sig med vatten och kommer ner som syrligt regn. Det skulle i så fall handla om kolsyra, salpetersyra, svevelsyra (-syrlighet) Har jag fel i detta ? Hoppas någon kan hjälpa till att reda ut begreppen.
Fast även utsläppen från vägtrafiken hamnar ju i vattnet och ger syrapåverkan så just den biten borde inte vara någon större skillnad om utsläppen kommer från flygplan, bilar eller fartygsskorstenar utan här är det nog storleken på utsläppen som är den viktiga faktorn, inte var i atmosfären koldioxiden, kväveoxiderna eller svavlet släpps ut.
Utsläpp av CO2 på låg höjd och i vatten har god chans att absorberas av växter och alger. På några tusen meters höjd finns inget klorofyll. Där finns enbart möjlighet att ingå växhämmande föreningar eller sväva vidare som värmeisolator. Flyg är den enda transportväg vi kan klara oss utan, som jag ser det. Logga in för att svara |
Trikar (16) Cyklar (6) Elmopeder (5) Lastcyklar (4) Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49)
|