|
Cykel Markbunden kollektivtrafik Pendeltågscykeln
På pendeltågen i Stockolmsområdet får man inte ta med cyklar i rusningstid. Inte heller fällbara cyklar är tillåtna, undantaget cyklar som inte har kedja (eller om de är nerpackade som baggage, antar jag!) Nu säljer Sportex just en sån cykel utan kedja, nämligen med remdrift istället. Cykeln heter Strida. Det är lätt att tro när man ser den att den skulle vara usel att cykla på. Men liksom många andra moderna vikbara cyklar är den inte alls så konstig som man kunde tro. På mountainbike-forumet Happymtb.org har signaturen Intermezzo köpt en Strida på rea för 3000kr. Han har skrivit en revlig recension, bland annat "Jag är positivt förvånad över hur pass bra det går att cykla på den. Jag har hela tiden haft inställningen att det här är istället för en cykel, eller läs en större kickbike med trampor och sadel, typ." Han använder den till att cykla 3km till pendeltåget. Åsikterna om Strida går ibland isär, detta delvis beroende på att den har kommit i förbättrade versioner där det är svårt att se skillnaden. Det handlar om mindre ändringar i ramgeometrin och om komponentsbyten. De allra senaste versionerna har dock vanligen konventionella ekerhjul, medan de äldre modellerna uteslutande hade plasthjul med ekrar i plast. Samma sak går igen på Bromptoncyklarna. Dessa har fått förlängd hjulbas med någon centimeter, plus att det numera finns tre styren att välja mellan. De två nya styrena, det raka S-styret och det älgliknande P-styret ger möjlighet till en mer framåtlutad sittställning. Förra året var det en kille som cyklade loppet Paris-Brest-Paris på en Brompton. Läs Intermezzos recension av Strida. Se också bildreportage från vikingträffen i Stockholm nyligen. Inga medeltidsmänniskor, däremot vikbara cyklar! Förutom en Strida och ett antal Bromptonsar finns även bilder på en A-bike, och en Microbike, som tyvärr inte tillverkas längre, en viking från Biltema, en Birdy, Bike Friday, och en Montague storhjuling. SLs regler för cyklar
Såhär ser Stridan ut i hopfällt skick. Bromsarna kan låsas så att cykeln kan lutas mot en vägg utan att den rullar iväg. Foto Intermezzo.
En annan variant är den smala cykeln. Genom att styret och pedalerna är avtagbara så blir cykeln inte bredare än 20 cm. Det gör att man kan ställa cykeln i korridoren. Genom att hjulen är lite mindre, och genom att vända framhjulet baklänges blir cykeln kort också. Måtten blir 19 x 97 x 141 cm.
Se även en bildsvit över Dahon Smooth Hound på Flickr.
Kul reportage om cyklar i SvD i helgen! http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1233679.svd
Stridan släpptes förra året i en tvåväxlad version med skivbromsar.
cyclelicio.us: Two speed Strida
Yokota Fritz har berättat om första veckan med sin Strida.
Strida 5.0: The Shakedown
Fick just ett tips av en god vän om en kort animering som visar hur en Strida-cykel fälls ihop. Det ser hemskt lätt ut: http://www.strida.com/upload/Image/FAQ/strida5_movie_400x300.html
Mattias Goldman (fd ordförande Gröna Bilister) skriver entusiastiskt om sin Strida. Han poängterar att den har remdrift vilket gör att man slipper olja och kladd. Remdriften är effektiv, och remmen är garanterad för 80 000 kilometer. Han fäller ihop cykeln på bara fem sekunder.
Lustigt nog skriver Mattias att "den korta hjulbasen gör färden mer vinglig än på din normala cykel". Jag har cyklat en stund på en Strida och tyckte faktiskt inte den var vinglig. Ibland undrar jag om ögat talar högre än balansen -- den ser konstig ut, alltså känns den konstig också!
Sen måste jag knorra lite inför andra uppgifter. Det är inte världens lättaste cykel. Bromptons S2L-X väger också under tio kilo, trots att den har två växlar och belysning, vilket Stridan saknar. Även Dahon har flera modeller som väger mindre än tio kilo. Och Strida är inte världens mest sålda vikcykel även om det tillverkas 20 000 om året. De senaste åren säljer Brompton 22 000 - 25 000 cyklar, och Dahon säljer ännu fler.
Strida kostar 5940 kronor enligt Mattias. Det tycker jag är ett överkomligt pris för en trevlig cykel.
Inte Bilen Under Milen: Strida: kungen av vikcyklar
"Får jag köpa den av dig?" Jag får frågan nästan dagligen när jag cyklar på min Strida, vikcyklarnas kung. Svaret är nej, den här vill jag behålla.
Momentum Planet: Folding Bike Reviews: Strida 5.0 and Abio Penza
The Strida is more than a curiosity, though. This bike weighs less than almost any other practical and affordable folder. I can ride up to the bus and snap the Strida shut in under five seconds. The compact folding allows the folded Strida to fit easily in an overhead luggage rack on my bus; other folders often take up seat space or fit in the wheelchair area.
Abio Penza Shaft Drive Bicycle
When folding bikes are permitted on buses and trains, they sometimes must be bagged to prevent grease from getting on the seating and other passengers. With shaft drive bikes like the Penza, however, that’s unnecessary: the shaft drive is completely enclosed – there’s no exposed grease, and Abio claims longer life and reduced maintenance of the drive components because they are protected from the elements.
När jag själv skulle välja vikcykel så kategoriserade jag bort Stridan direkt. Det kan tyckas vara av en fånig orsak men det främsta tillkortakommandet är att jag tycker den är ful. Istället blev det den flera tusen kr dyrare Brompton, som är riktigt snygg. Jag tror att det finns något viktigt att ta fasta på i strävan efter att göra en miljömässig livsstil mainstream, nämligen tanken om "De Andra". Människor vill ofta inte sticka ut för mycket, utan ha saker som sticker ut bara "lagom" mycket. Jag hade känt mig som en Tech-geek på Stridan, ibland kan jag känna samma sak med min Brompton, men jag tycker själv och andra säger också till mig att den är läcker. En klarröd Brompton är bland de snyggaste cyklar jag sett! Detta är troligtvis en fånig egenskap hos människor men kan nog inte nog underskattas i diskussionen om att leva hållbart generellt, men också i diskussionen om vikcyklar
Jonas Ransgård testar en Strida. Han ska ta den på tåget till Stockholm. Han säger att den känns lite instabil, men han har bara cyklat en kort provstäcka. Jonas är vice ordförande i Göteborgs kommunstyrelse för moderaterna. http://twitter.com/JonasRansgard/status/315085375624343553
Av någon anledning funkar inte länken till sl längre upp på sidan. Jag provar igen här: http://sl.se/sv/Resenar/Planera-resa/SL-Cykel/ Min tolkning är att man får ta med fällbara cyklar även om dom har kedja. Men i praktiken kanske det inte är tillåtet?
Jo de har ändrat reglerna sen inlägget skrevs.
Varför finns det restriktioner för cyklar till/från Arlanda? Där morde det finnas stora hissar för t ex skrymmande bagage och borde inte vara någon problem att ta av/på en cykel på pendeln? Skall man till Stockholm C är det ju lätt att cykla från/till Karlberg eller Stockholm S men på Arlanda är det ju betydligt längre till alternativ station.
Gröna Bilister testar Strida: "ett värdigt färdsätt som kan användas för att överleva storstadsdjungeln" Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|