|
Resor övrigt Cykel Bil Nørrebrogade större än motorväg
![]() Foto Mikael Colville-Andersen / Copenhagenize.com I höstas stängdes Nørrebrogade i Köpenhamn för genomgående biltrafik. I samband med det rapporterade tidningen Politiken att Nørrebrogade då passerades av 115 000 personer varje dag: 17 000 i bil och resten i buss och på cykel. Det är en intressant uppgift. I trafiksammanhang brukar man räkna antalet fordon och inte antalet personer, vilket har bidragit till ett fokus på bilism. Göteborgs kommun har uppgifter om fordonsflöden på hemsidan, och där kan man se att fordonsflödet på fyrfiliga motorvägar i Göteborg är lägre än personflödet på Nørrebrogade i Köpenhamn. Kungälvsleden och Kungsbackaleden har t ex 55 000 respektive 90 000 fordon per dygn vid kommungränsen. Jag vågar påstå att de flesta fordon är personbilar med en person i varje, särskilt i rusningen där trafiken är som störst. Och det handlar inte om genomfartstrafik. Kungälvsledens 55 tusen fordon vid kommungränsen ökar till hela 76 tusen vid Tingstadsmotet. Ändå är inte Nørrebrogade hårdare belastat än att trafiken skulle kunna öka. Som jag skrivit tidigare har cykelbanorna breddats och cyklingen ökade med 15% i november jämfört med året före. Bussarna på gatan kör ganska tätt, det passerar som mest 50 bussar i timmen. Men resandet med bussarna skulle kunna dubblas om bussarna ersattes med spårvagnar. Politiken.dk: I dag lukker Nørrebrogade Göteborg.se: trafik på Kungsbackaleden Göteborg.se: trafik på Kungälvsleden Ecoprofile: Cyklister tar över Nørrebrogade Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2)
|