Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Resor övrigt    Bil    Flyg   

Gratis webinar: Varför åker män så mycket mer bil än kvinnor?

JOHAN ERLANDSSON 2010-04-06        #14366

Merritt Polk, School of Global Studies


Var med och testa på webinar, denna gång GRATIS!

Vardags- och nöjesresande är temat för detta webinar i webinarserien "Grön omställning i praktiken". Hur mycket kan vi egentligen transportera oss, och hur? Bilen står i fokus när det gäller vardagsresandet och för alla de som bor i tätort pratar vi om olika sätt att göra sig mindre bilberoende. Gästföreläsare Merritt Polk berättar om skillnader mellan mäns och kvinnors resvanor och vad bilen står för mer än som transportmedel.

Efter Merritts föreläsning och frågestunden kopplat till den kör vi ett litet teknikpass. Elcykeln är på stark frammarsch, hur fungerar den och varför kan den vara ett seriöst alternativ till bilen på korta sträckor? Den energikrävande bilen lär finnas kvar, särskilt på landsbygden, så vi nämner kort om möjligheter att samla in sin egen hållbara energi till bilen och dessutom låta den vara en del av framtidens smarta elnät.

Sista delen av webinaret ägnas åt nöjesresor. Vi gör en räkneövning och ser hur ofta vi kan göra långresor om vi ska nå klimatmålet 350 ppm, och om vilka alternativ till långresan som finns för att erhålla t.ex. rekreation, kulturellt utbyte, personlig utveckling m.m.

Detta webinar är gratis. Anmäl dig genom att klicka på "Anmäl" i högerkolumnen på denna sida (logga in först). Du kommer då att få ett mail med vidare instruktioner om hur du ansluter dig till webinaret.

Foto på Merritt Polk: Jöran Fagerlund



JOHAN ERLANDSSON 2010-04-06        #14373
Ett pinfärskt debattinlägg från Christer Ljungberg om bilens vara eller inte vara:

"Att diskutera hur en hållbar bilism skulle kunna se ut, borde vara intressant. Ett system där smart samhällsplanering eliminerat en del av res- och transportbehovet. En bilism där man, trots energi- och klimatrestriktioner, kan använda bilen till sådant där den ger kvaliteter som svårligen uppnås i andra system, genom att vi ersatt den med smartare, effektivare lösningar för sådana resor och transporter där andra system fungerar lika bra eller bättre.

Att få till en saklig och seriös diskussion i denna riktning skulle kännas betydligt mer meningsfullt än dagens pajkastning. Och ge bättre möjligheter att behålla bilen som frihetsinstrument."




ÅSA RöSTELL 2010-04-08        #14386
Passa på! Merritt Polk är mycket intressant att lyssna till!
Att fundera kring vad bilen står för tror jag är viktigt om man ska förstå (och försöka ändra) folks (bil)vanor.

MATS ANDRéASSON 2010-04-09        #14402
Jag missade tyvärr föreläsningen. Eftersom den var utan kostnad kan det då finnas någon möjlighet att lägga upp föreläsningen så att man kan se den i efterhand?

JOHAN ERLANDSSON 2010-06-28        #15077
Mats, jag kommer nog att lägga upp webinaren för gratis tittning om ett tag tror jag.

Jöran Fagerlund (V) försöker förgäves få Göteborgs kommun att vidta åtgärder där de behövs som mest:

När det gäller ett av de svåraste miljökvalitetsmålen att nå, begränsad klimatpåverkan, är behovet av jämställdhetsanalys tydlig. Män som grupp står längre från stadens miljökvalitetsmål än kvinnor som grupp.

Likaså genererar höginkomsttagare större klimatbelastning än låginkomsttagare. Detta bör få konsekvenser på de kommunikationsinsatser som görs för att förändra göteborgarnas livsstil.

Därför föreslog jag att, följande text infogas sist under stycket om klimatmål på sidan 7 samt sist på sidan 19: ”Män befinner sig längre från kommunens miljömål än kvinnor. Höginkomsttagare orsakar större miljö- och klimatbelastning än låginkomsttagare. Åtgärder för att förändra göteborgarnas val av livsstil skall främst riktas till dem som idag står längst från stadens lokala miljökvalitetsmål.”

Det var det ingen annan som ville. S och MP hade formalistiska invändningar som att miljönämnden inte skulle ändra i förvaltningens rapport.


JOHAN ERLANDSSON 2010-06-30        #15099
Bil Sweden är av en annan uppfattning och ordnar seminarium i Almedalen. Får se om jag har möjlighet att delta på det!

I debatten får man ofta intryck av att män åker betydligt mer bil medan kvinnor åker betydligt mer kollektivt. Transportpolitiken skulle därför ur ett jämställdhetsperspektiv inrikta sig på att förbättra kollektivtrafiken. Studeras statistiken närmare, när det gäller mäns och kvinnors resevanor, får man ett resultat som går stick i stäv mot denna uppfattningen. BIL Sweden och MRF arrangerar därför ett seminarium i Almedalen om vad ett jämställt transportsystem egentligen är.

Logga in för att svara


Produkter

Elmopeder (5)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Konferenstjänster (2)
Cykelleasing (2)
Elcyklar (49)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3225 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik