|
Resor övrigt Kvinnors resvanor mer hållbara än mäns
I en debattartikel i GP sägs att om män anammade samma resemönster som kvinnor så skulle klimatpåverkan från trafiken minska med hälften! Jag klipper in slutklämmen från artikeln:
"Därför vore det bra för klimatpolitiken om kvinnan vore norm vid beslut om förmånsbilsregler, hastighetssanktioner, infrastrukturinvesteringar med mera. Frånsett försvaret är trafiken det politikområde som har störst manlig dominans. 2001 inrättade riksdagen ett jämställdhetsmål inom transportsektorn. Det är hög tid att förverkliga det nu!" http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=348832
Här är en rapport som är inne på samma spår. Kön har större betydelse för val av transportslag än inkomst. http://www.ab.lst.se/upload/dokument/publikationer/U/Rapporter/RVU-rapport_
I en studie slås fast att kvinnor är mer benägna att minska på utsläppen från resandet. http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/For-press/Pressmeddelanden/Kvi
En bekräftande studie till. Män står för 70 % av utsläppen, kvinnor för 30 %. http://stockholm.city.se/nyheter/2008/05/27/Mannen_ar_stans_varsta_miljobov
GP Debatt: Gör kvinnligt resande till transportnorm Tittar man på resande i familjeperspektiv kan man se att ensamstående föräldrar reser betydligt mer kollektivt än andra familjetyper. Mest kollektivt reser ensamstående mammor. Dåligt utbyggd kollektivtrafik innebär tidsförluster, vilket bidrar till den ökade stress och ohälsa alltfler kvinnor lider av - och som är en viktig aspekt av ohållbar utveckling. Gör kvinnors resande till norm och fördubbla anslagen till spårtrafik och järnvägar - det mest miljö- och klimatanpassade transportslagen av alla och det mest jämställda!
Underskrift:
De tio procent av befolkningen som reser mest med bil svarar för 60 procent av den totala reslängden med bil. Källa Vägverket: Res jämt - ett jämställt transportsystem En mycket liten grupp i Sverige – 10 % av alla bilförare, primärt män – står för 60% av allt bilkörande och därmed förenade utsläpp och miljöpåverkan i Sverige. En försiktig beräkning att övriga bilister – kvinnor och män – kör ungefär lika mycket och delar jämt på de resterande 40 % innebär att män står för ca 75 % av allt bilkörande mätt i personkm i Sverige. Källa UD, En studie om jämställdhet som förutsättning för hållbar utveckling
Män lever farligt i trafiken - Södermalmsnytt Under 2011 omkom 35 personer i vägtrafikolyckor i Stockholms län. 65 procent av de omkomna var män. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3) Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2) Lastcyklar (4) Trikar (16)
|