|
Cykel Cyklister tar över Nørrebrogade
![]() Foto peterl Nørrebrogade är en gata i Köpenhamn som stängdes av för genomgående biltrafik 1 oktober. Varje dag passeras Nørrebrogade av 65 000 busspassagerare, 33 000 cyklister och 17 000 bilister. Cykelbanorna har inte riktigt plats för alla cyklister under rusningen. För att bereda mer plats stoppas bilarna under ett tre månader långt försök. Egentligen är det bara två kvarter av Nørrebrogade som blir helt bilförbjudna. Resten av gatan kan nås av bilister genom att köra in från andra gator, men när genomgående trafik stoppas så får man bort de bilister som inte har ärende där. Man hoppas även att en del biltrafik försvinner bara genom att det blir krångligare, samtidigt som det blir bättre för cyklister. Man räknar även med att bussarna sparar en minuts restid på den cirka två kilometer långa gatan. Tidningen Politikens reporter gjorde en trafikräkning första dagen: där det dagen innan stoppet kom 308 cyklister på tio minuter, kom det 365 cyklister dagen efter. Antalet bilar minskade från 102 dagen innan till 62 dagen efter. Nørrebro Handelsforening är dock inte positiv till ändringen. Johnny Beyer på handelsföreningen menar att 80% av bilarna på vägen har ärende på gatan eller någon av tvärgatorna, enligt kommunens egna uppgifter. Därför kan försäljningen komma att minska. Men miljöborgmästare Klaus Bondam tror tvärtom att försäljningen kommer öka. Det blir mer plats till cyklister och fotgängare, och det är dom som har tid att titta i butiker, menar han. Erfarenheten är att försäljningen ökar när bilarna försvinner. Artiklar ur danska tidningen Politiken: Grafik: Se hvor Nørrebrogade er lukket Cyklisterne glade for ny Nørrebrogade Bondam: Butikker får gavn af bilfrit Nørrebro Bondam er også utryg på cykelstierne Hur känns det? Det har blivit allt säkrare att cykla i Köpenhamn. Antalet allvarligt skadade har minskat med 63% på elva år, medan antalet cyklade kilometer har ökat med 24%. Men andelen cyklister som känner sig trygga har fallit från 60% till 53%. Av dem som känner sig otrygga är 57% rädda för bilar och 45% rädda för andra cyklister. En tredjedel av de otrygga tycker att fler och bredare cykelbanor skulle hjälpa. Miljöborgmästaren Klaus Bondam känner sig också otrygg och uppmanar köpenhamnarna att inte öva Tour de France på cykelbanorna. Till våren blir det upplysningskampanjer i den andan. Jag provcyklade Nørrebrogade i september, och märkte då att köpenhamnarna har bra fart på cykeln, förutom när dom cyklar i klungor. Då sänks farten rejält. När ljuset slår om till grönt är det inte helt tydligt vem som kommer nöja sig med lunken, och vem som håller till vänster för att komma om. Jag visste inte riktigt vem jag skulle lägga mig bakom. Där kan bredare banor spela stor roll. Leverans som en dans Samtidigt var jag helt förbluffad över elegansen bland såväl cyklister som övriga trafikanter. Nørrebrogade är en butiksgata och leveransbilarna stannade vid kanten av cykelbanan för att bära in varorna i butikerna. Upplagt för kaos kan man tänka, men icke. Leveransgubbarna hasar fram kartongerna till bildörren, tar en titt på cykelbanan, och när det blir fritt så kliver de över densamma med två raska steg. Det underlättas av att cykelbanorna är enkelriktade, så leveransgubbarna måste bara kolla åt ett håll. Det är en annorlunda upplevelse att cykla bland många andra cyklister, på en tyst gata utan bullrande motortrafik. Man kommer nära inpå människor ungefär som på spårvagnen eller tunnelbanan, samtidigt som man har lite mer samspel, ungefär som när man kör bil. Det är inte helt olikt en dans. Se bilder på bloggen Copenhagenize: The Drastic Measures of Visionaries Se även tidigare artikel här på Ecoprofile: Fler cyklister än bilister i Köpenhamns innerstad och Eniros utsiktsbilder och karta över Nørrebrogade och hela Danmark.
Förändringen blir permanent Försöket har pågått i två månader och ska nu permanentas. Antalet cyklister har ökat med 15% sedan försöket påbörjades, medan biltrafiken har minskat med 40%, och med hela 80% på vissa avsnitt. Bussarna har blivit punktligare. Både befolkningen i stort och bilisterna är nöjda med försöket. Men butiksägarna är missnöjda. Omsättningen har fallit kraftigt under försökstiden. Det är oklart om det beror på avspärrningen för bilister, på konjunkturen eller på de uppmärskammande skottlossningarna. Teknik- og miljöborgmästare Klaus Bondam hoppas att butikerna ska dra nytta av de nya sk flexzonerna på gatan som kan användas till cafébord, cykelställ eller varuutställningar. Politiken: Kommunen vil gøre Nørrebrogade-lukning permanent Copenhagenize: Permanent Sustainability on Nørrebrogade
Biltrafik tillåts på lördagar
Eftersom butikerna har klagat på minskande försäljning så har man bestämt att tillåta biltrafik på lördagar. Tanken är att lördag är en stor handelsdag och att folk ska kunna ta sina bilar till Nørrebrogade då.
Politiken: Nørrebrogade åbnes for biltrafik
Jag har hört liknande argument från "Innerstaden" i Göteborg, en förening för att främja handeln i absoluta centrum. De vill ha bilar eftersom det anses ge ökad försäljning.
![]() Foto Mikael Colville-Andersen / Copenhagenize.com Dom har lustiga prickar på ställen där bilar inte får stanna.
Se många bilder på Flickr:
Nørrebrogade - Green Wave
DR: Næste skridt: Amagerbrogade
Nu funderar trafikkontoret på att göra samma sak på Amagerbrogade, Nørrebrogades pendang i söder. Det är inget som politikerna formellt tagit ställning till ännu. Men teknikborgmästare Klaus Bondam i partiet Det Radikale Venstre anser det naturligt.
På Nørrebrogade kör cyklisterna i genomsnitt 20,3 km/h sedan trafikljusen ställdes om för att ge grön våg för cyklister. Tidigare körde de i genomsnitt 15,5 km/h. Gröna vågen har införts på andra gator. Cyklister får grøn bølge på Østerbro og Amager. Politiken
Smarta trafikljus i Köpenhamn ska anpassa sig efter cykeltrafiken. Via radar och detektorslingor ska trafiken avläsas. När det är extra många cyklister ska de få mer grönt ljus. ITS skal hjælpe cyklister hurtigere gennem København. Ingeniøren Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5)
|