|
Cykel Konsumtion och livsstil Cykeln - vår tids Porsche?
Marknadsundersökningsföretaget Mintel har skrivit en rapport om den brittiska cykelmarknaden där de hävdar att den genomsnittlige cyklisten är en välbeställd man i den yngre medelåldern. Medan cykeln tidigare var transportmedlet främst för dem som inte hade råd med bil så har den nu utvecklats till en livsstilsmarkör för välbeställda som vill visa att de har ett visst ekonomiskt överflöd samtidigt som de värnar sin hälsa genom att motionera regelbundet. Mintel hävdar till och med att cykeln är 00-talets respons på en medelålderskris - eller vår tids Porsche. Regular cyclists – those who cycle at least once a week – are also disproportionately likely to read broadsheet newspapers, be well educated, have a household income of at least £50,000 per year and shop at Waitrose, claims the latest Mintel report, Bicycles in the UK 2010. In addition, they are twice as likely to be men as women. "Thirty or 40 years ago, people would ride a bike for economic reasons, but our research suggests that nowadays a bicycle is more a lifestyle addition, a way of demonstrating how affluent you are," said Michael Oliver, who wrote the report for market researchers Mintel. His research reveals that bike sales are being driven by 35- to 45-year-old family men. Where this age group might once have treated themselves to a sports car – in an attempt to hang on to their youth – they now invest in a luxury bike instead. Man ska kanske inte dra alltför stora växlar på undersökningen, men det är i alla fall en intressant observation. Frågan är bara hur den yngre generationen påverkas i sin inställning till cyklande om det börjar ses som en "gubbaktivitet".
I love Earth "Regular cyclists – those who cycle at least once a week – are also disproportionately likely to read broadsheet newspapers, be well educated, have a household income of at least £50,000 per year" Ordentliga påståenden, men mycket kommer med bra vanor! Bye The way - har ni andra märkt att man läser mycket mer bloggar när man själv bloggar?!
The age of the bicycle - The Independent New government research reveals that the number of miles cycled on average last year leapt 10 per cent, while the average distance rose 17 per cent. While bike sales have gone up by more than 25 per cent in the past three years, spending on new cars fell by 13 per cent in the same period, according to the National Travel Survey. ... Much of the surge in interest was sparked by Britain's 34 medals in the Beijing Olympics and Paralympics. "Cycling is Britain's most successful sport, and of course there are the health, transport and environmental advantages being promoted by the Government. The recession has also helped encourage people to get on their bikes as a more economic way to travel," a British Cycling spokeswoman added.
Mintel hävdar dock i sin rapport att de sportsliga framgångarna inte har haft någon större del i det växande cyklandet: "Successful British cyclists, although arguably more high profile than ever thanks to the success of Sir Chris Hoy, for example, have not managed to inspire the general population, with only 2% of respondents admitting this was an incentive to take up cycling," the report claims. Intressant också att se vad det är som får folk att avstå från att cykla: The main reason given for not cycling was safety, with 39% of respondents saying it is too dangerous to ride a bicycle on the road. ... Many people (24%) said they would cycle more often if there were more bicycle lanes, and 14% said while they would like to bike to work, cycling wasn't practical because of a lack of showers or changing facilities.
Intressant att säkerheten upplevs som det största hindret. Det har gjorts en studie som visar att cyklister överskattar hur farligt det är att cykla, och de också överskattar hjälmens skyddande effekt. 300 cyklister tillfrågades i Bristol, England. Do cyclists have an exaggerated perception of the effectiveness of cycle helmets and the risks of cycling? Två studier från Nederländerna och Danmark, där nästan ingen använder hjälm, visar att vuxna som cyklar till jobbet lever längre än andra.
En av mina brittiska vänner brukar även han lyfta fram den bristande säkerheten på landsvägarna, i kombination med avsaknaden av cykelvägar, som huvudorsak till varför han inte cyklar till arbetet trots att sträckan är kortare än fem kilometer. Min upplevelse av brittiska landsvägar (jag tillbringade ett år på den engelska landsbygden och sprang och promenerade ofta på landsvägarna) är att de är krokiga och kantade med höga häckar vilket gör att sikten är väldigt dålig. Till det kommer bilar som ofta ignorerar hastighetsbegränsningarna och verkar bli väldigt förvånade när det dyker upp oskyddade trafikanter på vägarna. Även i städerna var det ovanligt att man såg cyklister. Under min tid i England så var det endast i universitetsstaden Cambridge som jag såg mer än ett fåtal cyklister på vägarna. I sammanhanget är det egentligen sekundärt om den upplevda bristen på säkerhet är befogad. Det är den upplevda bristen på säkerhet som gör att väldigt få cyklar på de allmänna lands- och stadsvägarna. Så länge den upplevda osäkerheten finns där så är det nog svårt att bilda en kritisk massa av vardagscyklister som gör att övrig trafik vänjer sig vid cyklar på vägarna. Oavsett hur många gånger politikerna säger att de vill att fler ska ställa bilen och ta cykeln istället.
Mattias, du har säkert rätt. Jag tycker det verkar som att hjälmdiskussionen tagit fokus från det som verkligen påverkar både den upplevda och faktiska säkerheten, nämligen bilarnas hastighet och mängd. Tre av fyra omkomna cyklister dör i kollision med bilar i Sverige. sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm#Skadefrekvens I Sverige finns förstås mycket mer cykelbanor än i England, men även här tycker jag man ibland glömmer bort varför man bygger dem. Cyklar är ju inte som spårvagnar eller tåg, som inte kommer fram utan särskilda banor. Enda anledningen till att bygga cykelbanor är faran och otryggheten som kommer från bilarnas höga hastighet. Och det är inte bara cyklister som vill använda vägnätet, utan även andra långsamma trafikanter som mopedister, ryttare, traktorförare, fotgängare, mm. Tyvärr märks det på cykelbanor i många förorter. Cykelbanan blir till allmän väg för fotgängare, hundar med mera, medans den egentliga allmänna vägen förvandlats till en ren bilväg.
Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2)
|