|
Cykel Mitt Romney-metoden för ökad cykling
En majoritet av göteborgarna cyklar sällan eller aldrig. Källa: Trygghet och säkerhet vid cykling i Göteborg, Trafikkontoret När man arbetar för ökad cykling gör man ofta som amerikanska presidentkandidaten Mitt Romney. Man fokuserar på kärnväljarna och tänker inte så mycket på hur budskapet uppfattas av gemene man. Man försöker få cyklisterna att använda hjälm och reflexväst, utan att tänka på den stora majoriteten som inte cyklar alls och som kanske uppskattar att slippa krångla till det med speciella kläder. Är det här bra bilreklam? Idag sker 90% av resorna i Sverige utan cykel. Men cyklingen skulle kunna öka, för hälften av befolkningen bor inom fem kilometer från jobbet, det vill säga 20 minuters cykeltur. Två tredjedelar bor inom 10 km, vilket tar en halvtimme om man slipper många stopp. Många menar att cyklister inte har något emot att ha hjälm, eftersom hjälmbruket ökar bland cyklister, särskilt i Stockholm och Göteborg. Men i ett vidare perspektiv spelar det ingen roll eftersom de flesta struntar i såväl hjälm som cykel. En majoritet av göteborgarna, 57%, cyklar inte ens en gång i månaden. Motsvarande siffra för bil är 20%, promenad 11%. Cykling har blivit något konstigt för hurtbullar och miljömuppar. De har till och med särskilda kläder. Är det här bra cykelreklam? De vanliga invändningarna mot cykling är att vädret är för dåligt och avstånden är för långa. Men hur förklarar man då att promenader är det mest populära färdmedlet? På långa avstånd är cykel rimligtvis ett bättre färdmedel än att promenera. En som har fattat galoppen är Madeleine Blom, projektledare för Sundsvalls cykelvecka. Hon visade upp sig i lokaltidningen utan hjälm! Det blev upprörda reaktioner på detta, så i en uppföljande tidningsartikel fick förklara sig. Jag tycker hon gav ett klokt svar så jag återger det här: Men vet du inte att det är farligt att cykla utan hjälm?Och visst har hon rätt i att det viktiga är att cykla. Cyklister lever längre! Länkar: Leaked video puts Romney campaign on defensive again - Washington Post “There are 47 percent who are with him,” Romney said of Obama, “who are dependent upon government, who believe that they are victims, who believe the government has a responsibility to care for them, who believe that they are entitled to health care, to food, to housing, to you name it. These are people who pay no income tax.” He said that his job “is not to worry about those people. I’ll never convince them they should take personal responsibility and care for their lives.” Infrastrukturpropositionen 2008 I det sammanhanget kan konstateras att två tredjedelar av befolkningen har mindre än tio kilometer till sina arbetsplatser och cirka hälften mindre än fem kilometer. Samtidigt är cirka hälften av alla bilresor kortare än fem kilometer. Upp i sadeln, Sundsvallsbor! - Sundsvalls Tidning Cykelambassadören var ute och "cyklade" - Sundsvalls Tidning Vad var det i påsen? - Cyklistbloggen Stockholms cyklister får en tackpåse med bland annat en reflexväst Källa Resvanor i Göteborgsregionen 2005 50% av bilresorna i Göteborgsregionen är kortare än 8 km. Enligt min uppskattning (blå linjen) är cirka 40% av bilresorna i Göteborgsregionen kortare än sex kilometer. Det tar 20 minuter att cykla.
Som på beställning kom denna nyhet idag: Cykelpendlingen står still trots storsatningar - Ekot Trots att tiotals miljoner kronor varje år läggs på cykelnätet i Göteborg ökar inte cyklandet.
Inslaget och artikeln i Ekot var ju inte direkt tydlig och uttömmande. Rubriken och budskapet känns direkt missvisande. Hade cyklingen varit konstant om man inte gjort de nämnda satsningarna? Eller hade den minskat? Man måste också ha en insikt om att det finns en viss tröghet i processen inte minst när det gäller att den som för tillfället inte cyklar ska komma fram till att det skulle vara mer fördelaktigt att börja cykla. Och särskilt då att det blivit mer fördelaktigt tack vare de satsningar som gjorts.
Cykelexperten Krister Isaksson lackade ihop ganska ordentligt på situationen för cyklister på sin blogg på Kadens: "De flesta av dessa förhållanden skulle vara mer eller mindre otänkbara om det gällde bil- eller kollektivtrafik. Ändå framhålls cykeln som ytterst betydelsefull i städers trafiksystem. Bilderna och väghållarnas syn på cykeltrafik säger högt och tydligt: FUCK YOU!" http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/titta-en-cykelbana-vad-kan-vi-11.htm
Spontant så känner jag att det inte är speciellt märkligt varför det är som det är med andelen som cyklar. Just specifikt Göteborg så gäller att så länge man inte intresserar sig för att göra smarta cykelleder som är kortare än och minst lika prioriterad som motsvarande billed så kommer det stå ganska stilla med cyklandet.
Cyklister på Dronning Louises bro i Köpenhamn I dag kom jag mitt i rusningstrafiken och fick därför köcykla hela vägen från Nörreport till Assistenskyrkogården (i Köpenhamn). Det är alltså lite mer än 1 kilometer med cyklar i kö, två i bredden (fyra i bredden på Dronning Louises bro). Visst gick det en smula långsammare än det brukar, men jag älskar ändå att bo i stad som prioriterar cyklar och cyklisters säkerhet. Konceptet stavas (från mitten av vägen och ut) bilar i mitten, parkerade bilar som skydd utanför det, cykelväg en kantsten högre upp och ytterst trottoar som är ännu en kantsten upp. Nörrebrogade (från centrum och rakt ut mot nordväst) är prioriterad för bussar och kan därför ha extra breda cykelvägar, plats för bussen att släppa av sina passagerare och breda trottoarer utanför butikerna. Bilarna leds i stället via Tagensvej eller Åboulevarden som endast har vanliga cykelvägar och inte lika tung busstrafik. Medan jag har bott i Köpenhamn (5 år) har flera stora cykelsatsningar som denna genomförts. Andra som kan nämnas är breddning av cykelvägen över Dronning Louises bro (plats till fyra vanliga cyklar eller två lådcyklar), cykelbro över Ågade, hög prioritering av cyklar vid ombyggnad av Nörreport station (pågående), sammanhängande cykelväg hela vägen från sydväst till nordöst, samt cykelsupervägar som förbinder förorterna med inre Köpenhamn (pågående). Allt detta på 5 år! Det kostar pengar, vilja och inte minst politiskt mod och ambition.
Du är nog intresserad av den här tråden, Johanna! http://www.ecoprofile.se/thread-1463-Kopenhamnsbor-ska-cykla-langre.html
Nyckeltal för cykling i Göteborg. Källa Cykelåret 2011 - statistik (PDF)
Katarina Luhr, MP Stockholm, har fattat hur man marknadsför cykling som attraktivt. Hon ser bra ut och skippar vägarbetar-stuket! Bli vintercyklist – få gratis service. Stockholm Direkt
Äldre artikel men fortfarande aktuell. Jag och min fru reflekterade igår när vi fick cykelfrämjandets tidning om hur jobbigt det ser ut att leva ett år utan bil på nedanstående bild. Jag tycker verkligen det i grunden är ett bra projekt och deltagarna är säkert fantastiska människor på alla sätt MEN jag tror få personer ser denna bild och tänker "ja det där ser bekvämt och skönt ut, jag ska testa". Mer ser det jättejobbigt ut, det är dåligt väder och slask (90% av alla dagar är det bättre väder än så även i Sverige), de är enormt påklädda för norrlandsväder trots att bilden är från Sthlm, båda vuxna har dessutom krängt på sig hjälm på allt detta. Det större barnet måste dessutom ha på sig någon typ av slalomglasögon för att skydda sig. Dessa projekt är i grunden bra men jag tror många "cykelmänniskor" är såna idealister som vill få andra att också göra saker som upplevs som jobbiga, allt för miljön. Bilden på Luhr är såå mycket bättre, en familjevariant av den hade varit bättre. Målet kan inte få vara att få fler att bli "medvetna", miljöpartister, fältbiologer, köpa ekologiska barnkläder etc. http://www.wwf.se/source.php?id=1592049&image_constraints=570x358
Gustaf, helt enig. Jag råkar gilla cykling (och tåg) och märker tyvärr att många som påtalar miljöfördelarna egentligen inte gillar cykling utan betraktar det som en försakelse som de vill ha beröm för. Men om vi ska få folk att lämna bilen hemma på lång sikt så räcker inte miljö som argument. Bilden du hänvisar till är nog avsedd att illustrera att man kan cykla året om. Men den här bilden från Köpenhamn visar samma sak på ett lite mer tilltalande och mindre expeditionsartat sätt. När man väl kommer ut brukar vädret dessutom inte vara så farligt som man kanske föreställer sig, så bilden på Luhr är nog bättre ändå. Dessutom har hon kanske ett underställ på sig, och klarar då kyligare temperaturer och kanske en regnskur, enligt lager-på-lager-principen som skogsmulletyper gärna pratar om :-) Bild från Copenhagenize: Overcomplicating Winter Cycling - Why It's Bad. Copenhagenize Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5)
|