|
Cykel Grundsyn på hållbarhet Cykelparkering i miljonstäder... exemplet Tokyo
![]() I Tokyo cykelpendlar miljoner och parkeringsbehovet är enormt. Här är ett high-tech (vad annars i Japan :-)) exempel på miljövänlig, stöldskyddad och vädersäker cykelparkering. Har hittat denna länk och japanintresserad som jag är kunde inte låta bli att dela med er dessa bilder och artikeln som passar in i cykelentusiasternas forum här. http://www.dannychoo.com/post/en/1630/Japan+Bike+Storage.html När får vi liknande system? Det behövs inte mer än att göra om en och annan bilparkeringskällare eller parkeringshus...
Jag tvivlar på att utrymmesbristen i Sverige är tillräckligt stor för att något sådant här skall löna sig. Vill man ha en väderskyddad cykelparkering i Sverige så bygger man bara en väderskydd eller ett parkeringsgarage för cyklar. Tvivlar på att sådan här teknologi lönar sig här. Dessutom kan ju sådan här High-Tech krångla och hur roligt är det att maskineriet är trasigt just när man skall hämta ut sin cykel och har bråttom? I städer med stor utrymmesbrist som t ex Tokyo är det dock säkert bra men för Sveriges del tvivlar jag.
![]() Bild: Johanna Stenberg Såhär skulle en underjordisk cykelparkering sett ut på Drottningtorget vid centralstationen i Göteborg. I bildens bakgrund syns gamla posthuset som byggdes om till hotell nyligen. Cykelparkeringen skulle byggts i samband med det, men det blev inget. Pengarna tog väl slut när man bestämde sig att bygga nya motorvägen under älven... Under torget finns en igenlagd gångtunnel som gick under Burggrevegatan mellan centralstationen och torget. Den var tydligen för smal och snäv för att användas till cykelparkering.
![]() Blomsterprakt och folkliv i Järnvägsparken. Här vill alliansen i Stockholm bygga cykelparkering. Foto stinsenforum.se En annan idé för att spara plats är att hänga en cykelparkering från Klarabergsviadukten vi Stockholm central. På kortare sikt är det enkelt att smälla upp cykelparkering i två våningar på de ställen som idag är upptagna av cykelparkering. Det skriver Krister Isaksson, fd cykeltrafikplanerare. Krister menar att Järnvägsparken ligger i fel ände av stationen och därför inte är bästa platsen för en cykelparkering. Många cyklister ska med Uppsalapendeln som stannar i andra änden av stationen, 350 meter bort. Vill du parkera här? Krister Isaksson
För Göteborg är under mark helt feltänkt. Bättre att anlägga ett parkeringshus. Exempelvis rakt på Drottningtorget. I bottenplanet blir det affärsfastigheter ut mot gatan. Minst 2 våningar parkering. Kanske ytterligare någon våning affärslokaler eller bostäder. Det finns ett par olika möjliga placeringar. Betydligt mer ekonomiskt än att gräva ner det. Dessutom så blir det en fin manifestering för cykeln som transportslag. Så syns det lite att många cyklar. Det är nog bra. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2)
|