Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Tryggare omkörning av cyklister

ERIK SANDBLOM 2022-12-13        #24905

Jakob Forssmed, kristdemokraterna

Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om. Det säger trafikförordningen. Men hur stort måste avståndet vara för att vara betryggande, och vem avgör detta?

Jakob Forssmed gjorde 2021 ett oväntat bra inlägg i riksdagen om detta. Han ville att bilister måste hålla ut minst 1,5 meter när de kör om cyklister. Då skulle fler våga cykla på landsväg, menar han. Han var då ekonomisk talesperson för Kristdemokraterna. Nu är han regeringens socialminister. Då regeringen fattar beslut kollektivt har Forssmed inflytande även i cykelfrågor. I samband med inlägget i riksdagen utvecklade han sina tankar i en intervju i Cykelradion. 
 
Jag håller såklart med. Det är svårt att bygga cykelbanor precis överallt, så det vore praktiskt om landsvägarna kunde användas mer till cykling, exempelvis för att cykla en kort snutt mellan två cykelbanor. Dessutom har Sverige redan mängder av fina vägar att cykla på, problemet är bara att det är lite för många bilister på dem :-)
 
Det finns vettiga invändningar mot 1,5 metersregeln. En är att det är en standardlösning som inte passar överallt. Om bilisten kör fort, eller om cyklisten behöver undvika gropar, kan ett större avstånd än 1,5 meter behövas. Omvänt kan ett mindre avstånd accepteras i lägre fart. Dessutom kan inte alla bilister tillräckligt snabbt uppskatta om tomrummet bortom passagerarsätet är en eller två meter. 
 
Sedan dess har Katja Kircher på Statens Väg- och transportforskningsinstitut (VTI) tagit fram ett bättre förslag: Cyklister ska köras om som om de vore bilister. Den bilist som kör om en cyklist måste ha alla hjul över mittlinjen. Finns ingen mittlinje ska bilen föras i samma position som om det vore en annan bilist som ska köras om. 
 
Kirchers förslag är enkelt, lättfattligt och effektivt. Det förtydligar för alla att cyklister är riktiga trafikanter och inte bara besvärliga hinder. Det skulle ge en trygghet till alla som någon gång har anledning att cykla på landsväg. 
 
Sedan 2021 har Forssmed inte bara vunnit ett val och blivit minister. Han har nu också ett ännu bättre förslag att verkställa. Vill du att det ska bli så? Gör din röst hörd. Prata med vänner och bekanta, och gör inlägg på sociala medier. Det går också att skriva till riksdagsledamöter. 
 
Länkar:
 
Ett vetenskapligt motiverat förslag som alternativ till 1,5-metersregeln. av Katja Kircher, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI)
 
 
 
Trafikförordning (1998:1276) tredje kapitlet 33 §
 



Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3231 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik