|
Till fots Låt gå
Min granne berättade för ett tag att hennes man, som är pensionär, ligger på sjukhus. Hon är inte alls van vid detta, eftersom hennes man aldrig varit hemma från jobbet en enda dag under hela sitt yrkesverksamma liv. Kärnfrisk har han alltid varit, förklarade hon, aldrig att han hade åkt spårvagn till jobbet. Han brukade alltid gå eller cykla de fem kilometrarna till jobbet, försäkrade hon mig, fram och åter varje dag.
Det gjorde stort intryck på mig. För några månader sedan kom en studie som sa att vi kan lösa fetmaproblemet genom att åka kollektivt istället för att ta bilen, eftersom kollektivresan innefattar lite motion på väg till och från hållplatsen. Men grannens man tog alltså en trekvarts promenad till jobbet enkel väg, kollektivtrafik är för latmånsar tydligen.
Vilken fantastisk gåva att unna sig egentligen, 90 minuters promenad varje dag, 90 minuter för sig själv att fundera på vad man vill, varva upp eller varva ner inför dagen eller kvällen. Istället för att stressa iväg till gympapasset på motionscentralen!
Vi medborgare borde prioritera denna livsstil mer. Vi borde byta fokus från motorvägar och sk trafik till livskvalitet.
Ett bra exempel på vad jag menar finns i Kanadas huvudstad Ottawa, där Rideau-kanalen fryser varje vinter så att man kan åka skridskor mitt i stan. En del åker skridskor till jobbet. Avkopplande och förhållandevis snabbt. Se bilden.
Ottawa Skating
Ett annat exempel är överdäckning av billeder. För halvannat år sen kom ett förslag på att däcka över centralbron i Stockholm, den som går mellan Centralstationen och Gamla stan. Överdäckningen skulle ske med gräs, så man fick en stor park mellan Gamla stan och Centralen.
Foto Dagens Nyheter / Naturorienterad Design AB
Dött stråk kan bli en central park
Det är ett väldigt spännande förslag, inte bara för det är snyggt utan för att det kan bli ett nytt sätt att se på transportleder. Vi vill att fler ska gå och cykla till jobbet, och det finns knappast något bättre sätt att ordna det än att göra promenad/cykelvägen så attraktiv som möjligt. Tänk om den som bor på Södermalm skulle promenera in till Norrmalm, istället för att åka en station med pendeltåget eller två hållplatser med tunnelbanan.
Bilismens intåg i städerna under efterkrigstiden har inneburit att stora delar av våra städer har förvandlats från platser, alltså platser där man uppehåller sig, till transportleder eller till och med icke-platser, det vill säga ställen som endast är till för att passeras så fort som möjligt. Skridskoåkningen och överdäckningen av centralbron i Stockholm är idéer som vänder upponer på detta tankesätt. Transportleder och icke-platser förvandlas till platser där man vill uppehålla sig.
Köpenhamns gågateguru Jan Gehl har några intressanta tankar om hur stadens utrymme privatiserats genom bilism och köpcenter. Lite på sin spets kan man säga att staden förvandlats från en plats i sig, till en infrastruktur som möjliggör köpcenter och bilar.
Jan Gehl om privatiserade städer
Låt oss nu växla över till ett synsätt där staden blir en attraktiv plats där alla vill uppehålla sig!
En bra förslag med park, kombinera det gärna med några höga byggnader i gränsen mellan park och stad, då får fler tillgång till parken och gränsen mellan park och stad blir tydligare.
Dessutom blir finansieringen enklare. http://www.yimby.se/
Anders, jag förstår att det är bra med folk i parken men vad menar du med att gränsen mellan park och stad blir tydligare? Varför är det bra? Jag har läst lite på Yimby och BiosPolitikos men jag förstår inte riktigt vad det är för fel med sk "punkthus". Det är inte samma sak som "slutna kvarter", men annorlunda är inte alltid sämre, eller?
Så det där med att det är dåligt med punkthus i Bellevue gick mig förbi. Upplys gärna :-) http://biospolitikos.blogspot.com/2008/03/bellevue-or-not.html
Utspridda punkthus i en parkmiljö skapar ödsliga och oattraktiva boendemiljöer. Om du inte tror mig, titta på var boendepriserna är högst. I den klassiska täta innerstaden med sin blandade stadsbild och stora utbud. Detta understöds också av faktiska empiriska undersökningar.
Vidare visar undersökningar från bl.a. Temo att boende i stadskvarter, med tillgång då till stadsparker som inrättar sig i stadens struktur, både nyttjar, och anser sig ha bättre tillgång till, sina grönutrymmen i större utsträckning än vad boende i "hus-i-park"-områden gör.
Central Park är en oerhört lyckad parkmiljö, allmänt sett som en av de mest lyckade stadsparker som finns. Det finns en anledning till det. Det är lätt att hitta till och identifera var parken är och det är lätt att komma till den (med andra ord raka motsatsen till nationalstadsparken i Stockholm). Den omges av en tät urban miljö vilket ger maximalt antal människor tillgång till parkens värden.
Det handlar alltså inte om att inte ha parkområden i staden, det handlar om att planera dem på ett sätt som fungerar bra.
Det handlar också om att inte låta staden vara en del av naturen, utan att låta naturen vara en del av staden. Bygg våra städer för människornas behov!
Arkitekten Jean Nouvel är också inne på att göra det trevligare att gå mellan Södermalm och Gamla stan:
För att göra promenaden från Gamla stan till Södermalm trevlig vill Nouvel binda ihop viktiga promenadstråk som Västerlånggatan (norr om Slussen) och Götgatan (söder om Slussen). Detta vill Nouvel åstadkomma genom att bygga över de tre befintliga broarna mellan öarna och fylla dem med verksamheter. På vägen mellan Gamla Stan och Södermalm ska vi Stockholmare kunna göra vad vi vill menar Nouvel. Vi ska kunna shoppa, fika, sparka fotboll, spela schack eller andra aktiviteter som ligger i tiden. Om Nouvel får som han vill kommer vi i framtiden få förutsättningar för att skapa de aktiviteter vi vill i ”staden på broarna”.Yimby: Jean Nouvel
Tom Vanderbilt om att gå: "In part one, The Crisis in American Walking, Vanderbilt explains how walking has been engineered out of existence; he illustrates the point with a photo of a grandma driving her grand-daughter from the house to the curb to catch the school bus. He points out that as far as engineers are concerned, those who walk are impediments, obstacles, responsible for delays. And if only we would walk more, our lives would be better." http://www.treehugger.com/cars/tom-vanderbilt-importance-walking-both-our-health-and-our-cities.html Logga in för att svara |
Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Elcyklar (49) Cykelleasing (2) Lastcyklar (4) Trikar (16) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3)
|